onsdag 7 november 2012

Kladdkaka

Varje gång jag ska baka kladdkaka så är det bara ett recept som jag följer och det receptet kommer från Första Bakboken av Johanna Westman.  

Jag fick den i julklapp som 11-åring av mamma och pappa julen 2003 och det är en av mina absoluta favorit-bakböcker (trots att det egentligen är en bakbok för barn).

Här är receptet om det är någon som är sugen på att baka en super-smarrig kladdkaka.

Du behöver: 
  • 2 ägg
  • 3 dl strösocker
  • 1½ tsk vaniljsocker
  • 1 krm salt
  • 4 msk kakao
  • 1½ dl mjöl
  • 100 g smör
Form med löstagbara kanter, bakplåtspaper, medelstor kastrull, bordskniv. 

1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Den här kakan är så kladdig att den lätt fastnar i bakformen därför måste man lägga bakplåtspapper i botten. Lägg bakformen på pappret och rita längst kanten med blyertspenna. Klipp sedan ut en rundel som passar att lägga i formen. 
3. Smält smöret i katsrullen på svag värme. Blanda ner alla andra ingridienserna i smöret och rör om till en jämn smet. 

4. Häll smeten i bakformen och ställ in i ugnen i 35 minuter. 
5. Ta ut kakan och låt den svalna innan du tar ut den ur formen. Börja med att lossa kanterna med en bordskniv. 

Ät med lättvispad grädde eller glass!
Min kladdkaka jag gjorde idag (och en stor bit som är mystiskt borta??) 
Ahh, så goooood! ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

❤ Sharing is Caring ❤