fredag 18 januari 2013

Doktorns order: Smärt-dagbok

Jag var på besök till vårdcentralen i november förra året eftersom jag mer eller mindre alltid går omkring med nån slags värk. När jag var där så bad min läkare mig att skriva dagbok om var/när och hur ofta jag har ont så att man kan se om det är någon skillnad när jag ätit min medicin som hon skrev ut (Metoprolol). Och ärligt talat så har jag inte märkt nån skillnad alls. Bara lite av biverkningarna som man kan få. Trötthet och yrsel då och då.:/

Hursomhelst så satt jag och tittade över en del av det jag skrivit. Det som står nedan är från 2012 Nov-Dec.

Smärtskala:
1 = Nack & Ryggvärk. 2 = Nack, ryggvärk m. svag huvudvärk. 3 = Pulserande huvudvärk, tötthet. 4 = Migränanfall som går bort efter ett par timmar/max en dag. 5 = Sängliggande med intensiv, pulserande migrän, illamående, aura, varar upp till en-tre dagar.

  9/11 - 3 - Värk kom runt lunchtid. Släppte runt midnatt.
12/11 - 3 - Kom på eftermiddagen. Släppte runt 20-tiden. 
13/11 - 1 - Stel i nacke hela dagen.
14/11 - 3 
15/11 - 3
17/11 - 4 - Aura (talsvårighet) kom runt lunchtid. Migränanfall kom runt 18-tiden.
18/11 - 4 - Migrän från dan innan sitter kvar. Gick bort på kvällen.
23/11 - 3 - Pulserande huvudvärk på kvällen. 
24/11 - 2 - Stel i rygg och huvudvärk (långt arbetspass)
25/11 - 3
26/11 - 3
30/11 - 3 - Kom på kvällen.
  1/12 - 3 - Vakna med huvudvärk. Kom och gick under dagen. 
  2/12 - 3 - Pulserande huvudvärk och spänd nacke mot kvällen.
  5/12 - 3 - Huvudvärk när jag vakna. Sov till ca 13. Huvudvärk borta. Lätt yrsel under dagen.                                  Huvudvärk tillbaka på kvällen.
  7/12 - 4
10/12 - 5 - Mycket intensiv mingrän. (Värk i ögon nacke och hela huvudet)
11/12 - 3
12/12 - 3
14/12 - 3 - Kommer på eftermiddagen.
23/12 - 2 - Svag huvudvärk på kvällen. Nack & ryggvärk.
24/12 - 4 - Vakna m. migrän. Tog medicin -värk gick ner mot en 2:a. Kom tillbaka som en 5:a                              på kvällen.
25/12 - 3 - Lite värk kvar fr. dagen innan som kommer & går under dagen. 
28/12 - 4 - Plötsligt migränanfall som gör att jag måste gå hem fr. jobbet. Går bort mot kvällen.
29/12 - 3 - Svag huvudvärk på kvällen. Ont i höfter, rygg, nacke & ögon. 

Gud, vad jag längtar tills jag får en tid hos smärt & trauma avdelningen på Karolinska så man får hjälp med värken. (Pappas läkare ville att jag skulle komma till honom) Förhoppningsvis så får jag min tid i början på februari!
Det är bara så himla jobbigt att aldrig riktigt må bra och alltid ha ont nånstans. FML. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

❤ Sharing is Caring ❤